Traject Klasroutines
TRAJECT JAAR 1
INTAKE
In september zijn we gestart met een intake bij de deelnemers van het pilootproject en de afname van de netwerkthermometer bij alle leden van het netwerk.
LN 1
De afname resulteerde in een cijfer op de netwerkthermometer. De resultaten werden met de leden van het lerend netwerk besproken en er ontstond zo een professionele dialoog over verbindend samenwerken binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg.
Hiernaast werd al een eerste keer gereflecteerd over hun kijk op diversiteit, inclusie en brede basiszorg.
LN 2 en 3
Binnen het tweede lerend netwerk werd er beslist om het algemeen diagnostisch protocol van Prodia en de competenties van een inclusieve leerkracht (potential to teach) als insteek te hanteren. Op basis van deze twee documenten werden vragen voorbereid door de coach en werd een dialoog op gang gebracht tussen alle betrokkenen in het netwerk.
Deze kaders zorgde gaandeweg, samen met het kader ‘diversiteit in actie', dat er steeds meer gemeenschappelijke taal ontstond en dat misverstanden opgehelderd konden worden.
LN 4
Tijdens het vierde lerend netwerk wordt de leervraag ‘Wat is juist brede basiszorg, wat komt hierbij kijken en wat is de afbakening van de rol van de leerkracht hierbinnen?’ uitvoerig besproken.
Zowel lerarenopleiders, leerkrachten als studenten vinden het bijzonder boeiend om hun eigen ervaringen te delen met elkaar en af te toetsen wat wel en wat niet binnen de verantwoordelijkheid van de leerkracht ligt.
De input die de verschillende deelnemers geven, zorgt ervoor dat iedereen op zoek gaat naar vertaling naar de eigen praktijk.
LN 5
Omdat tijdens het vierde lerend netwerk opvalt dat er nog veel begripsverwarring is, wordt tijdens het vijfde lerend netwerk expliciet ingezet op begripsverduidelijking. Uit deze verduidelijking en uit een oefening waarin leerkrachten moeten noteren wat ‘need to know’ is over hun kinderen wat ‘nice to know’ is, komt het belang van kennis over leerlijnen naar voor.