Traject Leerlinggesprek

Traject jaar 2


LN1

In september hebben we binnen het lerend netwerk teruggeblikt op het eerste jaar van het pilootproject diversiteit netwerkt. De leervraag werd op tafel gelegd en gelinkt aan het kader brede basiszorg. De deelnemers gingen per component in gesprek over brede basiszorg binnen hun school en de verwachtingen tav student-leerkrachten. Er was meer doelgerichtheid na het binnenbrengen van een gedeeld kader (kader ‘brede basiszorg’) en naarmate het gedeelde 'praktijkprobleem' concreter werd.


LN 2 en 3

Binnen het tweede en derde lerend netwerk ligt de focus op het kader brede basiszorg. Er wordt toelichting gegeven bij elk component, de deelnemers geven voorbeelden uit de scholen. We kwamen terug op het thema ‘eigenaarschap’ en ‘zelfsturing’. Waar een klasleerkracht uit het zesde leerjaar samen met enkele collega’s werk had gemaakt in het ontwikkelen van een leerlinggesprek.

 

LN 4

Tijdens het vierde lerend netwerk wordt er gewerkt rond de leervraag “Wat doet de juf uit het zesde leerjaar in de brede basiszorg omtrent zelfsturing? Hoe kunnen we daar als team krachtig in samenwerken”? Wat geven we daarrond al mee in de lerarenopleiding? We reflecteerden over mogelijke tools die we binnen de brede basiszorg kunnen inzetten. We dachten verder door op het tonen van hoe de juf uit het zesde leerjaar leerlinggesprekken voert. Deze juf nam zich voor om enkele gesprekken op te nemen zodat we hier samen naar kunnen kijken.

 

LN 5

We bekijken samen enkele opgenomen fragmenten met het kader ‘brede basiszorg’ als leidraad. Er werden concrete afspraken gemaakt om inzichten te delen op een terugkomdag op de campus Brussel (Odisee).


LN6

Dit laatste lerend netwerk is een globale reflectie op het pilootproject. De juf uit het zesde leerjaar deelde haar ervaringen van de terugkomdag. Na een dialoog hierover werd er gekozen om een werkvorm te ontwikkelen die het mogelijk maakt om samen met studenten in de opleiding gericht te kijken naar wat deze leerkracht allemaal inzet vanuit brede basiszorg tijdens het voeren van een leerlinggesprek.