Diversiteit netwerkt is een project waarin lerarenopleidingen en scholen intensief samenwerken rond
brede basiszorg.
Het pilootproject (2021-2023) werd gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, Ministerie van Onderwijs en Vorming.
Het project werd geïnitieerd binnen een samenwerking tussen opleidingsinstellingen en praktijkorganisaties:
UCLL
(Bachelor Opleiding Lager Onderwijs & onderzoekscentrum Inclusive Society), Odisee Hogeschool
(Educatieve Bachelor leraar lager onderwijs & Educatieve Bachelor leraar kleuteronderwijs), Fopem, Schoolmakers CV
en
Universiteit Gent
(vakgroep Orthopedagogiek).
Diversiteit netwerkt is een project waarin lerarenopleidingen en scholen intensief samenwerken rond
brede basiszorg.
Het pilootproject (2021-2023) werd gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, Ministerie van Onderwijs en Vorming.
Het project werd geïnitieerd binnen een samenwerking tussen opleidingsinstellingen en praktijkorganisaties:
UCLL
(Bachelor Opleiding Lager Onderwijs & onderzoekscentrum Inclusive Society), Odisee Hogeschool
(Educatieve Bachelor leraar lager onderwijs & Educatieve Bachelor leraar kleuteronderwijs), Fopem, Schoolmakers CV
en
Universiteit Gent
(vakgroep Orthopedagogiek).
“De Vlaamse leerlingenpopulatie kent een grote diversiteit. Om alle leerlingen maximale kansen te geven om te leren en zich te ontwikkelen, moet het onderwijs optimaal toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften.”
(Onderwijs Vlaanderen)
“De Vlaamse leerlingenpopulatie kent een grote diversiteit. Om alle leerlingen maximale kansen te geven om te leren en zich te ontwikkelen, moet het onderwijs optimaal toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften.”
(Onderwijs Vlaanderen)
Omgaan met diversiteit is een uitdaging voor (toekomstige) leerkrachten. Als leerkrachten inzetten op een sterke brede basiszorg wordt onderwijs toegankelijk voor vele leerlingen en bevordert het gelijke kansen.
De realiteit van de huidige klas- en opleidingspraktijk toont aan dat zowel in de professionalisering als in het opleiden van (toekomstige) leerkrachten nog marge is om ieders potentieel aan te boren.
Dit project stimuleert ons om (toekomstige) leerkrachten bewuster te laten worden van hun eigen denkkaders en handelen. Vanuit een
verbindende samenwerking actie ondernemen om inclusieve klaspraktijken te creëren zodat elke leerling tot leren komt ongeacht de diversiteitskenmerken.
In deze samenwerking nemen we de verschillende actoren binnen het professioneel continuüm van de leraar mee. Hiertoe werken lerarenopleiding en onderwijspraktijk samen in lerende netwerken.
Onder begeleiding van een coach scherpen lerarenopleiders, leerkrachten en studenten hun professionele kijk aan en versterken ze zich in het ontwerpen van flexibele leeromgevingen en het toegankelijk maken van krachtige leerprocessen voor elk kind.
De trajecten, die de verschillende lerende netwerken lopen, worden
onderzoeksmatig
intensief
opgevolgd
en
ondersteund.
Met dit project willen we inzetten op het versterken van (toekomstige) leraren en lerarenopleiders in het creëren van een sterke brede basiszorg in de klaspraktijk.
Waarbij lerarenopleiding en werkveld bovendien samen een kwaliteitsvolle leeromgeving opzetten, die toekomstige leraren opleidt tot sterke inclusieve leraren. Om ons doel te realiseren, gaan we als projectteam met volgende thema's aan de slag: